De interessante modegeschiedenis van Esprit

Esprit, een merk dat zich de afgelopen halve eeuw heeft bewezen in mode-land. Volgend jaar viert het merk haar vijftigste verjaardag. Tijd om het merk en haar geschiedenis nader te belichten. Wie zijn de mensen achter het merk? Wat is hun filosofie? En wat hebben ze allemaal meegemaakt?

Hij, een slimme kerel van de oostkust die in 1963 door Californië lift. Zij, een jonge vrouw uit Californië in een VW kever op weg naar haar vakantiejob. Hun namen: Doug Tompkins en Susie Russell. Hun gezamenlijke weg begint op Route 89 nabij Emerald Bay – en zal veel langer duren dan dat ze toen waarschijnlijk hadden gedacht: drie maanden later zijn ze getrouwd. Vijf jaar later richten ze samen een onderneming op waarmee ze uiteindelijk modegeschiedenis schrijven: Esprit.

Esprit was in het begin gewoon een idee dat eerst nog moest leren lopen. – Doug Tompkins, oprichter van Esprit

1968

Met hun passie voor mode, uitzinnige energie en een bijzondere familiale spirit leiden ze hun onderneming onder de naam „Esprit de Corps“. Toch vinden Susie en Doug op een bepaald moment dat „Esprit“ op zich gewoon beter klinkt. Wat daarna nog ontbreekt: een passend logo. Dat zou door John Casado worden ontworpen, een van de meest getalenteerde art directors van zijn tijd.

1960-1980

Love, peace & harmony! Ook als ondernemers staan Susie en Doug helemaal achter de idealen van de flowerpower-generatie. Verantwoordelijkheid tegenover hun werknemers, maatschappelijke belangen en milieukwesties zijn voor hen niet alleen theorie, maar worden ook in de praktijk omgezet. Een voorbeeld: lang voordat „eco-fashion“ een trend werd, vinden ze een leverancier van biologisch katoen en produceren ze al snel de Esprit „ecollection“.

Wij waren kinderen van de jaren ’60 en hadden een groot verantwoordelijkheidsgevoel  voor hetgeen we deden. – Susie Tompkins Buell (oprichtster van Esprit)

1980’s

“Esprit zit vol energie, is kleurrijk, heeft een uitstekende voeling met de mens, is authentiek – en wordt gekenmerkt door het Californische levensgevoel”. Een Italiaanse fotograaf slaagt erin om dat gevoel op unieke wijze in beeld te brengen: Oliviero Toscani is zijn naam. Zijn foto’s zitten vol vreugde voor het leven en spontaniteit. En wat tegenwoordig vanzelfsprekend is, was vroeger compleet nieuw in de modefotografie: mensen die in de lucht springen! Wat wel perfect bij de filosofie van het merk paste: „Esprit is an attitude, not an age.“”

1990’s

De tijden veranderen – maar het engagement van Susie en Doug voor maatschappelijke thema’s blijft bestaan. Promotiecampagnes, donaties en steun aan liefdadigheidsorganisaties zijn goed, maar nog lang niet voldoende. Dat is het standpunt van Esprit – en daarom voert het zijn inspanningen op om dingen positief te veranderen: sociale en ecologische aspecten zijn concrete criteria in de dagelijkse bedrijfszaken – en worden officieel gecontroleerd.

2000’s

Esprit neemt moedige beslissingen. En is nooit tevreden met half werk. Dat toont het merk op een indrukwekkende manier met zijn nieuw corporate design. Voordien onderscheidde het merk zich steevast met een bont kleurenspel – maar vanaf nu kiest Esprit voor één kleur: rood! Het Esprit rood wordt een overkoepelend merkteken. En zowel aan de binnen- als buitenkant van de winkels wordt het een dominerend element. Dit vormt een hele verandering voor de winkels, die vroeger subtiele kleuren hadden.

Ook het promotiemateriaal krijgt al snel een nieuw verflaagje. In zijn bekende, typische vorm straalt het Esprit logo nu de bekende huiskleur uit. En kenmerkt het de look van advertenties, posters en filmpjes.

2010’s

Voel je thuis – dat had nagenoeg het motto voor het nieuwe storeconcept kunnen zijn. Bakstenen muren, vrijstaande meubels, echt hout en vooral veel licht geven de winkels een loft-achtige sfeer. Tal van schattige details nodigen bezoekers uit om alles in de winkels te ontdekken en er zich gewoon goed te voelen.

2015-2017

Welkom in het jaar 2017 – en bij #ImEsprit. Dat symboliseert opnieuw de oorspronkelijke waarden van Esprit – namelijk vrijheid, liefde, moed en toekomst. Dingen die elke mens op zijn eigen manier beleeft. De campagne inspireert je om je ware zelf te laten zien – en je gewoon te kleden zoals je bent, zoals je kunt zijn of wilt zijn.

Als je je goed voelt, zie je er ook goed uit. – Susie Tompkins Buell (oprichtster van Esprit)

More to come…

Meer informatie

www.esprit.com/stories/Heritage

Gepubliceerd op: 27-04-2017

Reacties

Comments