Silhouette Vision Sensation: zien zonder grenzen met een montuur en glazen van dezelfde producent

Silhouette staat synoniem voor stijlvolle monturen van de hoogste kwaliteit, en dat al sinds 1964. Nu gaat het merk een stap verder door glazen te produceren die perfect bij de monturen passen. De monturen worden gemaakt in Oostenrijk en geoptimaliseerd om te zien zonder grenzen. De monturen en glazen van Silhouette vormen een harmonieuze combinatie die garant staat voor een perfect zicht. Dat is Silhouette VISION SENSATION™.

Met Silhouette Vision Sensation gaat Silhouette International, de nummer één ter wereld op het vlak van luxebrillen, nog verder om zijn klanten het best mogelijke zicht te bieden. Hiermee bereikt het bedrijf een nieuwe mijlpaal. De optische glazen worden geproduceerd op de hoofdzetel van het Oostenrijkse familiebedrijf, volgens de strengste technische specificaties en precies op maat voor de brillencollecties van Silhouette. Dit betekent dat elk glas perfect afgestemd wordt op het model van Silhouette, de behoeften van de klanten en de eisen van de opticiens met wie het bedrijf samenwerkt.

De hoogwaardige glazen (Silhouette Panorama) zijn verkrijgbaar in een unifocale en een multifocale versie, voor brillen met of zonder rand. Het zwaartepunt ligt bij de multifocale glazen en Silhouette heeft er alles aan gedaan om het zicht te optimaliseren tot aan de uiterste randen van het glas.

We hebben CEO Jan Rosenberg, CFO/COO Thomas Windischbauer en Marcus Wecht, hoofd van de businessunit Glazen, uitgenodigd voor een gesprek.

Silhouette maakt al meer dan vijftig jaar luxemonturen van de hoogste kwaliteit. Waarom heeft het bedrijf nu besloten om ook glazen te gaan produceren?

Jan Rosenberg: “Silhouette staat bekend om zijn gedurfde zakelijke beslissingen, zijn drang om voortdurend te innoveren en de visuele beleving die daaruit voortvloeit: ‘zien zonder grenzen’. Daarvoor is het van levensbelang dat het montuur en het glas perfect op elkaar afgestemd zijn. Al meer dan vijftig jaar is de optische integriteit van onze monturen – het stabiele middendeel dus – een vereiste voor alle nieuwe ontwerpen. Zo konden wij als montuurproducent ons steentje bijdragen om de visuele beleving van onze klanten te verbeteren. Met Silhouette Vision Sensation kunnen we de optische integriteit voortaan 100 % garanderen. Doorgaans kennen de glazenproducenten de ontwerpparameters van het montuur niet. Andersom geldt hetzelfde: de montuurleverancier weet niet welke parameters de glazenmaker gebruikt. Door onze glazen zelf te produceren, weten wij alles. Zo kunnen we perfect op maat gemaakte brillen leveren voor de klanten van de opticiens met wie we samenwerken. En als het montuur en de glazen perfect in balans zijn, ziet de klant niet alleen beter, maar ziet hij er ook beter uit.”

Er zijn al heel wat gevestigde glazenproducenten. Hoe onderscheidt Silhouette zich van hen?

Thomas Windischbauer: “Het grote voordeel van onze producten is dat ze perfect in harmonie zijn. De monturen en glazen worden onder hetzelfde dak in Linz ontwikkeld, geproduceerd en samengesteld – van de eerste stap tot de allerlaatste. Zo kunnen we beide onderdelen naadloos op elkaar afstemmen. Dat is uniek in deze branche. Wij zorgen voor een complete, persoonlijke visuele belevenis, geleverd door een enkele producent. Maar ook voor een geoptimaliseerd gezichtsveld dat tot in de uiterste randen van het glas loopt.”

Welke producten bieden jullie aan met Silhouette Vision Sensation?

Jan Rosenberg: “In ons nieuwe Lens Lab op de hoofdzetel van Silhouette International in Linz produceren we uni- en multifocale glazen voor brillen met of zonder rand. Ze heten Silhouette Panorama. We concentreren ons vooral op multifocale glazen voor randloze brillen en op het optimaliseren van het zicht tot aan de uiterste randen van het glas. Silhouette Vision Sensation zal bij de lancering bestaan uit een standaardgamma transparante optische glazen en licht getinte versies in het grijs, bruin, groen, blauw en roze. Deze zijn verkrijgbaar met 10 % of 25 % tint of met kleurverloop.”

In de loop der jaren heeft Silhouette naam gemaakt met zijn monturen van de hoogste kwaliteit. Hoe gaan jullie die topkwaliteit garanderen bij de multifocale Panorama-glazen?

Thomas Windischbauer: “We hebben de gepatenteerde multifocale Silhouette Panorama-glazen ontwikkeld in samenwerking met prof. dr. Peter Baumbach van de Universiteit voor Technologie en Economie in Aalen. Hij is onder meer gespecialiseerd in geometrische optica en ook in optica en technologie voor visuele hulpmiddelen. Prof. Baumbach heeft voor ons de optimale multifocale gezichtsvelden wiskundig bepaald. Op basis daarvan berekenen wij het ontwerp van de glazen. Samen met de firma Schneider, een belangrijke speler op het vlak van machinetechnologie, hebben we de machines heel precies afgestemd op onze specifieke productievereisten met behulp van freeform-technologie. Het nieuwe Silhouette Lens Lab op onze hoofdzetel in Linz heeft ook heel wat voordelen op het vlak van duurzaamheid: de afstanden tussen de afdelingen zijn klein, we kunnen nauw samenwerken met onze eigen onderzoeks- en ontwikkelingafdeling en we kunnen de kwaliteit consequent hoog houden door ze voortdurend te controleren.”

Wat is er innovatief aan de multifocale Silhouette Panorama-glazen en welke voordelen bieden ze voor jullie klanten?

Marcus Wecht: “We besteden veel aandacht aan de zone aan de rand van de glazen, waarmee ‘zien zonder grenzen’ mogelijk wordt. We willen onszelf geen beperkingen opleggen door te focussen op multifocale glazen die geoptimaliseerd zijn voor ver- of bijziendheid, zoals alle anderen dat doen. Omdat wij precies weten welke glasvorm de klant bij de opticien heeft gekozen voor zijn of haar bril, kunnen we die parameters tot in de uiterste rand van de brillenglazen uitwerken, op basis van de gegevens van de klant zelf. Zo beperken we de waas aan de rand tot een absoluut minimum. Het resultaat? Minder fouten bij de beeldvorming, minder vervorming aan de rand en minder ongewenste afbuiging.”

Zijn er nog meer redenen waarom opticiens voortaan voor de complete brillen van Silhouette moeten kiezen, boven op de innoverende glazen waarover we het al hebben gehad?

Marcus Wecht: “Nog een belangrijk argument is de manier waarop we rekening houden met de curve. Bij Silhouette volgen het montuur en het glas dezelfde curve. Dat maakt ons anders dan iedereen die de traditionele methode toepast. Doorgaans volgen de montuur- en glasproducenten namelijk verschillende parameters voor hun curve en is die dus niet hetzelfde.

De gevolgen hiervan kent iedereen: de bril die de klant krijgt, ziet er niet uit zoals verwacht op basis van de demomodellen en de verhouding van de glazen tot de ogen (en dus het zicht van de klant) is niet correct. Met Silhouette Vision Sensation behoort dat probleem tot het verleden.”

Met welke curve worden de ontwerpen van Silhouette geproduceerd?

Marcus Wecht: “Om esthetische redenen volgen de Silhouette monturen een bepaalde curve. We hebben gemerkt dat een bril met deze curve de natuurlijke lijnen van het gezicht mooi volgt. Hij past dus perfect bij de gezichtsvorm van de drager. Dat is de rode draad wanneer we onze brillen ontwerpen en onze glazen produceren. Zo zorgen we voor de best mogelijke compatibiliteit en harmonie tussen montuur en glas, en garanderen we tegelijk dat de bril als gegoten zit en het persoonlijke beeldpunt bewaart. De metingen van de opticien met de demobril zijn 100 % identiek aan de geleverde bril. Het is dus niet meer nodig om de bril nadien aan te passen door hem te verbuigen. Bovendien ziet hij er precies hetzelfde uit als het model dat de klant heeft gepast.”

Nieuwe klanten en mensen die naar multifocale glazen zijn overgestapt, hebben het vaak moeilijk om te wennen aan hun nieuwe bril. Hoe moeilijk is het om aan de multifocale Panorama-glazen te wennen?

Marcus Wecht: “Wij maken het ‘vertedeel’ van de glazen zo groot mogelijk. Voor nieuwe klanten is dit natuurlijk helemaal anders dan wat ze gewend zijn, op het vertezicht na, maar we proberen de verschillen zo klein mogelijk te houden. Dankzij de optische eigenschappen van de multifocale glazen van Silhouette Panorama merken zelfs mensen die zo’n bril voor het eerst opzetten vrijwel niets van het verschil in gezichtsbereik. Ze zien alles op een duidelijke, natuurlijke manier.”

Mensen die een multifocale bril dragen, willen niet alleen beter zien, maar er ook beter uitzien. Hoe spelen jullie daarop in?

Marcus Wecht: “We doen er alles aan om de bril als gegoten op het gezicht van de drager te laten passen, zodat zowel het gezichtsvermogen als het uitzicht van de bril de perfectie benadert. De glazen worden optisch aangepast aan de curve van het montuur. Dankzij het uiterst transparante materiaal van de glazen en de speciale antireflectielaag zijn de glazen kristalhelder.

Ze maken de heldere lijnen van het glas helemaal af. We beperken de gekleurde reflectie door de laagstructuur en de refractie aan de rand van de glazen tot een minimum. We hebben de basisregels van de cosmetica gevolgd en gekozen voor een zachte groene tint. Groen maskeert ongewenste roodheid en brengt de natuurlijke uitstraling van de drager mooi over. De geoptimaliseerde slijping draagt bovendien bij aan de unieke vormgeving en het verbluffende visuele comfort van de complete bril. Dankzij ons eigen slijpproces is het uitzicht halfmat, wat de lichtreflectie en storende refractie aan de rand van het glas tot een minimum beperkt.

Bij Silhouette gebruiken we ook specifieke berekeningen om de verschillen in glasdikte, die kunnen voorkomen door de verschillende waarden onder- en bovenaan, zo goed mogelijk op te vangen. Om een harmonieuze look te krijgen, heeft Silhouette voor Vision Sensation extra aandacht besteed aan het speciale evenwicht tussen de sterkte en het gewicht van het glas.”

Met welke diensten ondersteunt Silhouette zijn partner-opticiens die Vision Sensation gebruiken?

Jan Rosenberg: “Natuurlijk hecht Silhouette Vision Sensation erg veel waarde aan de uitgebreide service die onze partners van ons verwachten. De complete brillen bieden een aantal voordelen voor opticiens: omdat ze voor zowel het montuur als het glas bij één contactpersoon terecht kunnen, duurt het minder lang om een bril te bestellen. Ze besparen ook tijd, moeite, personeel en dus geld omdat de glazen niet meer in het atelier van de opticien in de bril moeten worden gezet. Het risico op breuken, vooral bij glazen voor randloze brillen, valt volledig weg. De tijd die hij bespaart in het atelier, kan de opticien aan de service aan klanten besteden.

We bieden ook een speciale servicetool aan voor onze opticiens: de Silhouette Vision Sensation-app. Hiermee verlopen de consultatie en de bestelling (vroeger aparte stappen) sneller en eenvoudiger. Het maakt ook de consultatie-ervaring een stuk persoonlijker: de klant kan bijvoorbeeld zien hoe dik zijn glazen op sterkte worden, nog voor hij ze koopt. In de app kan de klant kiezen uit glazen in meer dan vierhonderd vormen. De Vision Sensation-app berekent automatisch de persoonlijke parameters van de klant en past bijvoorbeeld de bevestigingshoogte aan.”

Hoe gaat de verwerking van bestellingen bij Silhouette Vision Sensation in haar werk en hoe betrouwbaar is dit proces?

Thomas Windischbauer: “Voor opticiens betekent Silhouette Vision Sensation dat ze voor zowel de monturen als de glazen terecht kunnen bij een deskundige contactpersoon. Onze glazen worden geproduceerd in ons nieuwe Lens Lab in Linz. Daarna worden ze in een montuur gezet, met een volledige Silhouette-bril als resultaat. Ons zorgvuldig samengestelde team van glazenexperts neemt elke stap van het productieproces voor zijn rekening. We leveren onze brillen gegarandeerd binnen 96 uur om het even waar in Europa. Zo bieden we onze opticiens de best mogelijke voorwaarden om hun klanten tevreden te stellen.”

Meer informatie

www.silhouette.com

Gepubliceerd op: 22-06-2017

Reacties

Comments